tisdag 17 mars 2009

Finns Gud?

För en vecka sen skrev jag om den lille djävulen Baas som bodde i underjorden. När jag nu fick religionsboken Gud finns nog inte av Patrik Lindenfors i min hand så började jag fundera vidare på vad som faktiskt finns och inte. Visserligen är boken om Baas en skönlitterär bok, men tanken dyker ändå upp: Om det finns djävlar där nere med identitetskriser och tandlossningsproblem så kanske det också finns någon däruppe?

I boken Gud finns nog inte så ifrågasätter Lindenfors allt vad gudar heter. Annars känns det som om det finns en oskriven regel att inte ska ifrågasätta religioner och dess gudar. Jag mindes inte att jag uppmuntrades att ifrågasätta om Jesus verkligen gått på vår jord, det var på något sätt lika sant som allt det vi fick läsa i historieböckerna i skolan.

Lindenfors undrar varför är det mer OK att tro på någon som säger sig ha mött Jesus än att tro på de som säger sig ha sett flygande tefat och utomjordingar. Finns tomtar och troll? Det är omöjligt att bevisa att Gud finns, men det är samtidigt omöjligt att bevisa att Gud inte finns.

Han skriver att de flesta troende har fått sin tro från sina föräldrar och sin kultur. Detta tror jag stämmer väl. Jag hade en diskussion med en vän och frågade varför hon valt just den tron hon har. Svaret var rätt givet. Hon var inte insatt i de andra religioner och hennes föräldrar var troende, alltså blev den religionen naturlig för henne.

Lindenfors undrar hur det kan gå till när de olika religionerna säger att deras är den enda sanna, hur kan det då finnas så många av dem? Hur kan alla ha rätt samtidigt? Tänk om man trott på ”fel” gud och då inte kommer till det utlovade himmelriket? Flera religioner har ju också heliga böcker som de påstår är de enda sanna och de andra har fel. Hur kan man då lita på vad som står i dessa böcker om de motsäger varandra? Lindenfors tycker inte att vi ska ha dessa böcker som grund till någonting och de ska inte ha någon större betydelse i våra liv än några andra böcker. Man får helt enkelt avgöra vilka böcker som är viktiga för en själv.

Han menar också att man inte kan skylla eller hylla någon gud som orsak då något händer. Varför låter Gud/gudarna det ske så mycket ont? Varför får goda människor lida och så hundvalpar bli överkörda av bilar och dö?

Lindenfors upprepar flera gånger i sin bok: Tro inte på något som du inte har en god anledning att tro på. Religion är något som varje människa har rätt att välja själv – eller välja bort.

Jag tycker detta är en viktig bok för alla att läsa, vare sig man tror på Gud/gudar eller inte.

/Gunilla

1 kommentar:

Anders Branderud sa...

Hej Gunilla!
Jag läste ditt blogginlägg.
Jag håller med Patrik L. i att motsägande religioner inte alla kan vara rätt.

På hemsidan bloganders.blogspot.com finns det ett bevis för en Intelligent Skapare av universum och Hans vilja med mänskligheten...

Allt gott, mvh Anders Branderud