måndag 10 september 2007

Hysterisk bilderbok


Tanten och ödlan är författad av Eva Dahlgren, illustrationerna har Pål Jansson gjort. På framsidan ser vi en upp & nervänd ödla, med en roller i högsta hugg, i full färd med att måla semlor, blommor och någon sorts talgoxar på kökstaket. Under honom är det översvämning i diskbaljan och bredvid den sitter en otroligt charmig gammal dam i papiljotter och hornbågade glasögon. När jag läste den första gången blev jag alldes snurrig i huvudet och tappade koncentrationen någonstans mellan myrgröt och antisniffex luktpatrull. Om jag, som bloggaren Signe, skulle dela ut bananer som poängskala skulle den få ett gammalt bananskal som någon precis snubblar på. MEN så hände det som ibland händer när man läser för några som är runt 7-8 år, jag hittade helt nya saker allt eftersom ungarna fällde sina kommentarer om historien och totalcharmades av illustrationerna, mer och mer ju mer vi läste. Speciellt gillar jag bilden där Tanten och ödlan ska pula in en uppblåst luftballong på tunnelbanan mot högdalen./J

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha, den här måste anarkisten få läsa.
Signe