måndag 28 april 2008

Slut på serien


Jag gillar verkligen serien om drakväktaren Ping. Den är spännande och underhållande och riktigt rörande mellan varven. Min absoluta favoritdel är den första men jag anser nog att serien håller genom alla tre delar. Böckerna kan läsas oberoende av varandra, så man måste inte alls ha läst dom två första för att hänga med i tredje delen. Men, nog är det roligare, kan jag tänka mig, att ha hängt med från början och att känna igen sig i berättelsen.
I den avslutande delen, Drakmåne, ska Ping föra med sig den lilla draken Kai till drakarnas fristad för att draken ska ha en chans att leva i frihet och säkerhet. Kai är dock ingen unge längre utan en ung drake som vill testa gränser och upptäcka världen på sitt eget sätt, något som kan vara påfrestande för Ping. På vägen till drakarnas fristad möter Ping och Kai naturligtvis spänning och fara. Dom träffar gamla bekanta och gör nya bekantskaper, inte minst bland nya drakar!
Jag rekommenderar verkligen den här fantasy-serien, även åt dig som inte tycker om fantasy i vanliga fall.
/Helena

Inga kommentarer: