onsdag 4 november 2009

Ett hett tips


Förra veckan läste jag första delen i en thrillerserie för ungdomar som var helt omöjlig att lägga ifrån sig. Serien heter Tre och den första, riktigt spännande delen heter Ett hål i själen.

Vi träffar fyra tjejkompisar: Vilde, Trine, Nora och Benedicte. Tjejerna lever "vanliga tonårsliv", de går i skolan och umgås så mycket de kan på fritiden, precis som de har gjort i många år. När en ny ung lärare börjar på skolan är kompisarna till en början riktigt nöjda men snart visar det sig att den nya läraren särbehandlar killarna och är riktigt otrevlig mot tjejerna, retar dem och skämmer ut dem inför klassen. Kompisgänget beslutar sig för att sätta dit läraren på något sätt. Samtidigt börjar en ny, mystiskt snygg kille på skolan. Han börjar i samma klass som tjejerna och bär på hemligheter.

I början av boken påträffas liket av en av tjejerna. Hon ligger och guppar i vattnet, naken och invirad i plast. Då vrids tiden tillbaka tre veckor och vi får ta del i allt som händer kompisarna tills dess att mordet begås. Vem mördas? Vem är mördaren? Vad är motivet till mordet? Hu, så bra!

Boken har det mesta som en riktig bladvändare ska innehålla:

1. En bra baksidestext. Baksidestexten avslöjar att en av de fyra vännerna kommer att mördas av någon som hon känner. Genast blir man lite av en privatdetektiv och börjar söka efter ledtrådar i vad karaktärerna gör och säger.
2. En fängslande prolog. Här upptäcks brottet men man får även föraningar om en hel del annat som pyser under ytan i boken.
3. Snyggt omslag. Ibland kan man döma boken efter omslaget.
4. Spännande handling. Jag fastnar på en gång och vill veta allt om alla, det är inte bara mordet som intresserar mig, jag är lika fast i karaktärernas relationer till varandra och den utveckling som de går igenom.

Men visst, ingenting är perfekt här i livet och Ett hål i själen har två stora brister:

1. Även om karaktärerna fungerar bra och jag lyckas engagera mig i deras öde så är de fyra tjejkompisarna utformade på ett väldigt schablonaktigt sätt. Vi har: den naturliga pojkflickan Trine, den tuffa, snygga Vilde som försöker dämpa ner sitt vackra yttre, den söta Benedicte som odlar sin Barbie-image och lever för att få uppmärksamhet av killarna och så Nora, den känsliga pluggisen.
2. Ett hål i själen slutar helt abrupt mitt i handlingen, efter ett par kapitel, och man inser att man kommer att behöva läsa alla böcker i serien för att få veta vad som hänt, seriens delar behandlar alltså inte olika mordiska fall utan ett och samma. Författaren hade lika gärna kunnat skriva en enda tjock bok i stället för att dela upp historien i hela tio (!) delar, tycker jag. Att sprida ut en bok på det här sättet känns bara som ett nesligt försäljningsknep.

Well well, tycker du om spännande mordgåtor så tycker jag absolut att du ska ta dig en titt på den här serien.

/Helena

Böckerna är skrivna av Kjetil Johnsen och ges ut av B. Wahlströms förlag.

Inga kommentarer: