fredag 13 november 2009

Mitt extra liv, av Johan Unenge


Tycker man om serier och kanske tyckte att gårdagens boktips verkade spännande så kan man gott kolla in Johan Unenges senaste ungdomsbok, en serieroman som heter Mitt extra liv. Här blandas textsidor med seriesidor på ett sätt som fungerar mycket bra. Innehållet flyter på, och även om layouten är snygg och annorlunda så är det främst innehållet i boken som består när jag läst klart.

Boken handlar om en ung kille som bor tillsammans med sin bibliotekariemamma och sin polispappa. Han umgås med dataspelsälskande kompisen Ubbe och är kär i klasskompisen Alva. Så långt inget konstigt alls. Men, i staden börjar främlingsfientliga röster att höjas och plötsligt är ingenting självklart längre.

En bok om det svåra i att ta ställning i svåra frågor och om kluvenheten mellan det man vill och det man vågar göra. Läs hörrni!
/Helena

1 kommentar:

Hanna sa...

Jag har läst den. Läs gärna min recension på hannasboktips.blogspot.com
/Hanna