måndag 26 november 2007

Alla dessa priser...

Jag har märkt att jag har tagit upp en hel del olika priser på den här bloggen: Augustpriset, Nobelpriset, Bokjuryns lista för 2007 års bästa böcker. Jag kanske verkar prisfixerad. Är det viktigt med priser? Kan man tävla i litteratur? Nej, det kan man väl egentligen inte.

Personligen så tycker jag att det är intressant, snarare än viktigt, med olika priser. De nominerade titlarna får en chans att läsas och diskuteras och sånt är alltid bra. Sen så kan man ju aldrig prata om rättvisa eller objektivitet i prissammanhang. Hur kan t.ex. Sven Nyqvists bilderbok på ett jämbördigt sätt sättas mot Bryta om, en mörk ungdomsroman? Nej, det går ju inte. Vad tycker du? Man kan ju också fråga sig varför man tror att just den vinnande boken/författaren vann? Vilka satt i juryn? Hur såg konkurrensen ut? Vad handlade boken om? Var författaren etablerad eller debutant?

Knepigt men intressant, så tycker jag om prisutdelningar.

Vill du kolla upp vilka de andra nominerade böckerna till Augustpriset är så klicka här. Missa då inte att läsa om Lilla Augustpriset. Så här står det om detta pris på Augustprisets hemsida: "1994 instiftade Svenska Förläggareföreningen det Lilla Augustpriset. Priset vänder sig till gymnasieungdomar i åldern 16 t.o.m. 20 år. Ungdomarna kan delta med texter i antingen en facklitterär eller en skönlitterär form. Vinnarna erhåller 10 000 kr vardera och prisutdelningen sker vid den årliga stora Augustgalan i december." Kanske du eller någon du känner vill ställa upp på nästa år?
/Helena

Inga kommentarer: