fredag 16 november 2007

VINNARNA AV POESIPRISET 2007!


Jag har den stora äran att presentera de kloka, underfundiga och intelligenta dikterna som alldeles nyss har tilldelats Nynäshamns biblioteks poesipris.
De som vann är inte bara duktiga skrivare utan även förträffliga uppläsare.
Det var ett nöje att lyssna på vinnarna när de läste sina dikter i konsthallen.
Alla hundratals dikter som strömmat in finns utställda fram till den 21/11
Så passa på!/Johanna
Lågstadiet
1: a pris
TITANIC
Detta var en dröm.
Jag var på 1918.
De buro ej kaskar och vapenrock
ej bleknande stål i hand
men de dogo dock
i en sluten flock
för sitt folk och sitt fädernes land
Det ringde i öronen
någon måste lämna båten.
Tre man reste sig
och lämnade båten.
författare: Emilio/Humlegårdsskolan 3a
Hederspris
MITT MINNE
Jag var första gången i Gotland
Jag trodde att Gotlandsbåten sjönk
Jag tyckte det var läskigt.
författare: Felicia/Humlegårdsskolan 2a
Hederspris
ÅRSTIDER
Våren är glad och fin
Den är full av skratt och flin
På sommaren kan man sola och bada
och man kan åka vattenrutschkana
Hösten är grå och ful
man längtar så hemskt till jul
På vintern kan man åka pulka utan hjul
och man kan öppna julklappar på julafton
författare: Daniel/Humlegårdsskolan 3a
Mellanstadiet
1: a pris
ETT MINNE
Jag går upp tidigt
sätter mig på en buss
Jag inser ett faktum
Skolan är tuff
författare: Albin /åk 6 Kyrkskolan
Hederspris
DJUREN
Har du märkt att du gråter när ditt husdjur dör
Har du märkt att du inte gråter när en snigel dör
Varför, alla är lika mycket värda
den här dikten är till mitt döda marsvin
Evert
Henric/4b Viaskolan
Hederspris
SPEGELN
Jag har ett minne av en spegel
En spegel visade en pojke som såg nästan ut som mig
I rummet som jag står i hör jag röster:
- Hjälp mig!
Säg åt din tvillingbror!
- Sluta, skriker jag. Sluta!
Jag älskar min tvillingbror.
Säg åt honom själv!
För spegeln jag mindes
var minnet av min tvillingbror.
Elise/Viaskolan 4a

Inga kommentarer: