torsdag 22 november 2007

Fler vinnardikter

Här kommer vinnardikterna från högstadiet och gymnasiet.
Högstadiet
1:a pris
ETT MINNE
Minnen indelade i små fack
Minnen inklämda i små hörn
Minnen uppdelade och systematiserade
Styckade, mosade och förvrängda
Klydva och splittrade
Men låt då ett förbli helt
och rent
Minnet till dig av dig
Författare: David M. (fd 8B Svandammsskolan)
Hederspris
GOLF
Bollen ligger ute i slänten.
Svingen går bak svingen iväg
Bollen flyger och letar sig fram
Jag tar ett glädjande skutt i det blå
Samtidigt försöker motståndaren slå
men lyckas inte så bra
Men vad bryr jag mig om det?
Min gick i hål ochför det
är jag glad.
Författare: Anton
Hederspris
JAG KAN EJ SOMNA
Jag kan ej somna
Jag bara stirrar i taket
Jag kan ej somna
Jag tänker, vad är klockan?
Jag kan ej somna
Natten kryper tätare inpå
Jag kan ej somna
Jag hör vinden vina utanför som lugn musik
Jag dåsar till...men
Jag kan ej somna
Klockan är två
Jag kan ej somna
Jag bara stirrar i taket
Jag kan ej somna!
Författare: Agnes, 7A Svandammsskolan
Gymnasiet/vuxen
Hederspris
JAG VILL SPARA DEM ALLA
Jag vill spara dem alla,
alla minnen i en låda.
Ovärderliga diamanter för vänner och familj.
Vackra pärlor för alla lyckliga stunder.
Och för varje idé ett frö att så.
Ja, till och med sorger och saknad vill jag spara
som små pärlor av glas, i min minneslåda.
Jag vill spara dem alla, på gott och ont,
så att jag, när helst jag än vill,
kan ta fram och titta på dem
mina ovärderliga minnen.
Författare: Sandra, Nynäshamns gymnasieskola



Inga kommentarer: