måndag 26 november 2007

Så bra. Så hemskt. Så komplicerat.

Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa Bryta om av Åsa Anderberg Strollo. Och vad bra den var!

Minna ska börja gymnasiet och hoppas att detta ska innebära att hon får chansen att kunna börja om, att kunna gå ifrån gamla mönster och kanske bli lite lyckligare. Minna lever på Söder i Stockholm, ensam när boken börjar, med den ständiga närvaron av hennes mammas psykiska sjukdom. Hon är bara 16 år men tvingas ta ansvar och beslut som man absolut inte borde behöva ta i den åldern. I den nya klassen på gymnasiet oroar sig klasskompisarna för vem som ska ta med vad till knytkalaset samt på vilket sätt de lättast ska få tag i sprit till den kommande klassfesten. Minnas liv befinner sig ljusår ifrån hennes jämnåriga och deras "problem" ter sig otroligt oviktiga när man vet vilka jobbiga saker som Minna har att kämpa med i sin verklighet.
Mellan varven är det otroligt jobbigt att läsa den här boken. Att en ung människa ska behöva ha det som Minna är inte acceptabelt, man lider med henne och blir otroligt arg på både hennes pappa och på hennes kille Eddie, båda två väldigt egoistiska människor som tar in Minnas behov bara när det passar dom.
Jag rekommenderar starkt den här boken. Läs om Minnas längtan efter ett värdigt och "normalt" liv, där hon kan få vara viktig och kunna leva utan att behöva ta en en vuxen människas ansvar alldeles själv.
Bryta om är Augustnominerad. Jag har tidigare skrivit att jag inte kan se annat än att Sven Lindqvists bok Var är min syster? vinner. Nu måste jag rätta mig själv och även hålla på den här boken. Läs den! Boken är trovärdig, välskriven och har levande karaktärer som man känner för. Historien är gripande och stannar kvar hos en länge. Passar såväl unga som vuxna.
/Helena

Inga kommentarer: