fredag 24 oktober 2008

Feminism

När jag var på Bokmässan i Göteborg för några veckor sen passade jag på att bevista ett seminarie som tog upp två böcker som rör genusvetenskap: Äga rum för vilken Moa Elf Karlén och Johanna Palmström är redaktörer och Det dom inte sa: Om hur jag blev feminist av Lisa Lindén. Det är en senare som jag vill berätta om här och nu.

Jag fann detta vara en riktigt välskriven bok för ungdomar som vill ha en grundläggande upplysning om vad feminism och jämställdhet är. Hon blandar fakta med egna upplevelser på ett bra sätt vilket gör att man får en förankring i verkligheten så att det inte bara blir en massa teori som rabblas upp. Hon tar bland annat upp hur feminister och tjejer visas upp i media, hur det sett ut i historien (hur många det är som har kämpat för att det ser ut som det gör idag), vad som är skillnaden på kön och genus, olika typer av feminism och mycket annat.
Boken känns väldigt här och nu 2008 och det ska bli intressant att se hur vårt samhälle har utvecklats om 20 år och då gå tillbaka denna bok och fundera på vad vi ser som jämställt nu.

Det viktigaste är att vi inte är OK med hur olika killar och tjejer behandlas överallt i samhället. Både killar och tjejer måste reagera när de behandlas annorlunda på grund av sitt kön.

Läs gärna denna bok och fångar den ert intresse finns det fler böcker i detta ämne på biblioteket på hylla Ohj. På barn- och ungdomsavdelningen finns bl.a. Vadå feminist av Lisa Gålmark och Lilla feminstboken av Sassa Buregren. För de äldre tonåringarna kan jag även rekommendera Fittstim från 1999 och den nyutkomna Pittstim, vilka står på vuxenavdelningen.

/Gunilla

Inga kommentarer: