tisdag 13 januari 2009

Karate

Maktens sju hjul av Dawn Barnes och Bernard Chang som är den första boken om Karateklubben Svarta Bältet var faktiskt mer intressant än vad jag tänkt mig, eftersom kampsporter inte riktigt är mitt gebit.

Vi får följa 11-årige Max som egentligen är rätt feg och klumpig, men blir ändå utvald i den lilla skaran att tillhöra KSB (Karateklubben Svarta Bältet). Tillsammans med några klubbkompisar, Antonio, Maia och Jamie, får de instruktioner av sin sensei (som jag trodde var tvungen att vara en gammal och vis gubbe, men här är en ung blond kvinna) om sitt uppdrag att rädda Maktens sju hjul som har stulits från Livets träd av den onde Mäster Mundi. Hon öppnar De fyra dörrarnas skrin och de fyra barnen sugs in i en annan värld där de får visa prov på vad de kan inom karate.

Barnen använder sig av lite olika tekniker sinsemellan utifrån vilket djur de är. För de tre andra barnen var de självklart, Antonio är en tjur, Maia en trana och Jamie en örn. Efter mycket om och men upptäcker Max att han är en björn. De får nu slåss mot Mäster Mundi och hans tiger Puja för att återfinna de sju hjulen och sätta dem på sina platser i Livets träd. Det blir visserligen en del gräl mellan barnen, men vi kan nog alla gissa hur utgången blir.

Berättelsen går växelvis mellan vanlig text och serierutor och på slutet får läsaren också ta del av en kortfattad instruktion med de grundläggande teknikerna inom karate. Något som man får lära sig genom hela boken är att man lär sig inte karate för att slåss, utan som självförsvar. Vi får också reda på att karate betyder tom hand, alltså att man inte använder sig av redskap. Så där lärde jag mig allt något nytt.
/Gunilla

Inga kommentarer: