torsdag 1 januari 2009

Tillbakablick på 2008

Ett år är till ända och ett nytt har startat. Jag har nu arbetat på biblioteken i Nynäshamn i strax över ett år och fått chans att blogga här i Babbelfisken i ungefär ett halvår. Jag har hunnit läsa en hel del barn- och ungdomslitteratur under denna tid och känner att det skulle passa bra med en liten topp 5-lista över några av mina favoriter, både gamla som nya, i olika kategorier.


Bilderböcker (Hcf)
Kjell och jag har ont i halsen /Caroline Bruce


Kapitelböcker (Hcf)
Spöket i rum 13 /Måns Gahrton
Mio min Mio /Astrid Lindgren
Nattens drottning /Mats Wänblad & Per Gustavsson



Ungdomsböcker (uHc)
Tillsammans /Denise Rudberg (del 2 finns också)
Boktjuven /Markus Zusak
Hungerspelen /Suzanne Collins
Mer än ögat ser /Melissa Marr
Ibland bara måste man /David Levithan


Faktaböcker för barn och unga
Take a look at dig själv /Lena Viktorin (uDg)


Vill också rekommendera en fotobok som egentligen tillhör vuxenavdelningen men som jag tycker är underbar att läsa tillsammans med vetgiriga ungar. Det är naturfotografen Frans Lantings bok Framåt! Där har han till varje uppslag satt ihop vackra djurbilder med rörelseverb som glida, störta, flaxa, stylta, sväva och hasa. I slutet kan man slå upp varje bild för att ta reda på vad för slags djur det är som kommer från hela världen. Man lär sig både om djur och fler ord om hur man kan ta sig fram.

Gott nytt år!
/Gunilla

Inga kommentarer: