onsdag 3 juni 2009

Lennart Hellsing 90 år!

Detta ständiga rimmande är det som jag mest förknippar med Lennart Hellsing som fyller 90 år den 5 juni. Vi har så mycket av honom på biblioteken, man kan verkligen välja och vraka. Inte nog med att han skrivit mycket själva så har han översatt mängder av böcker, bland annat engelska barnkammarrim. Om ni klickar på denna länk kan ni se vad som finns på biblioteken här i Nynäshamn; böcker av honom, böcker översatta av honom, böcker om honom samt musik till hans verk.

Det finns hur mycket som helst att skriva om denne enormt produktive man. Att han debuterade 1945 med Katten blåser i silverhorn (samma år som Astrid Lindgren skrev Pippi Långstrump), att han är en mästare på att vrida och vända på ord och att han vunnit flera litterära priser. Läs mer på exempelvis Rabén & Sjögrens sida om honom och Hellsingland.
Men här och nu vill jag bara se tillbaka på mina favoriter.



Min favoritbok, om man nu kan ha en sådan, är Bokbok eller en Boktoks Tokbok som handlar om många olika sorters böcker: bilderböcker, sagoböcker, kokböcker, trolleriböcker och uppslagsböcker. Men så är man ju lite av en boktok…


Min kollegas favoritramsa är ur boken ABC, vid bokstaven V:
Vitamin, Vitamin! Kom hit min kusin
din mamma har tappat sin sista sardin:
Syster hon grät
så det regna i knät
men kjolen hon hade var vattentät.


Själv har jag hemska minnen, som jag nu kan se tillbaka på och skratta åt, när det gäller Herr Gurka från Krakel Spektakel-boken. Jag kunde inte säga ”r” när jag var liten utan skorrade något så gräsligt. På förskolan fick vi lära oss ramsan om Herr Gurka och hans bror och glad i hågen sjöng jag den om och om igen när jag kommit hem. Detta finns tyvärr inspelat på band som nog finns kvar någonstans i gömmorna. Så här går den:
Här dansar Herr Gurka
både vals och mazurka
grön är Herr Gurka
grön är hans bror
båda har strumpor
ingen har skor.

I Krakel Spektakel-boken får vi lära känna Krakel Spektakel, Kusin Vitamin, Opsis Kalopsis, Fröken Hit-och-Dit samt Herr Kors-och-Tvärs. Här får vi följa med på märkliga äventyr som är blandade med rimmande ramsor. En klassiker ur denna bok är:
Krakel Spektakel
Kusin Vitamin
hängde och svängde
i en gardin:
För hej och hå
i gardinen den blå!
Krakel Spektakel
vad tänker du på?



Han har inte bara skrivit för de minsta, det finns till exempel en bilderbok för tonåringar som kom ut så sent som 2008 som heter Welams vädermödor. Här får vi via limerickar lära känna denna Welam som är ett stort miljöhot:
Den syndiga ätandets hjälte
stack nya hål i sitt bälte.
Vid varje kalas
fes han ut växthusgas.
Han prutta så jöklarna smälte.



Har du någon favoritramsa?

/Gunilla

Inga kommentarer: