måndag 21 december 2009

En julklassiker?

Att ta från de rika och ge åt de fattiga.
Vem associerar man med detta citat? Först och främst är det nog Robin Hood, och en som har honom som idol är Karl-Bertil Jonsson. På mitt nya jobb i Partille fann jag boken Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton av Tage Danielsson och Per Åhlin bland jul-bilderböcker, fast den egentligen är klassificerad till vuxenavdelningen. Men nog kan man alltid läsa högt ur den för barnen?

Det är rätt mycket text men det finns även bilder som de flesta av oss känner igen från filmen som har traditionsbundet har gått på TV på julafton sen 1975. Boken skrevs 1964 och fungerade då som en julhälsning från Walström & Widstrand.

Själv hör jag nästan Tage Danielsson röst när jag läser denna bok. Jag kan även ibland höra Astrid Lindgrens röst när jag läser någon av hennes böcker. Är det någon mer som brukar uppleva sådant?

I vår släkt är Karl-Bertil lika viktig som Kalle på julafton och jag vet att jag kommer att sitta klistrad återigen framför SVT1 kl. 19.00 på torsdag för att återigen få höra Tage Danielssons ljuva stämma.
God jul!
/Gunilla

Inga kommentarer: