onsdag 16 januari 2008

Riktigt bra om parallella världar och hemliga böcker.


Har helt gått ifrån mina principer om att läsa enbart en bok i taget och har numera ett antal påbörjade böcker på mitt bord där hemma. Just nu är jag dock helt fast i Hemligheternas bok av Jonna Bolin-Cullberg och Fredrik Agetoft. Så bra den är !
Tim lever i en annan värld än vår, den heter Den flytande ön. Hans jobb är att, med hjälp av en speciell kartbok, hålla koll på alla portar som finns runt omkring oss, portar som leder in till andra världar.
Naturligtvis blir den här boken stulen under ett uppdrag som Tim har i vår värld, och han blir kvar här, i Stockholm. Där kommer han i kontakt med fyra ungdomar som tillsammans med Tim försöker få reda på vad som hänt med boken.
Det är händelserikt, spännande och karaktärerna är trovärdiga och intressanta. Bästa fantasyn jag läst på länge!
Hemligheternas bok är del ett i en ny svensk fantasyserie. Del två, Den förlorade kejsaren, har jag precis lagt vantarna på (vilket härligt uttryck) och jag kommer att läsa den så fort jag är klar med del 1. Läs böckerna du med!
/Helena

Inga kommentarer: