onsdag 14 oktober 2009

En sista tårta


"Det var här dom spelade in Tårtan." Mina bekanta har börjat tröttna på att höra mig säga det varenda gång vi passerar Café Puck på Hornsgatan 32 i Stockholm. I barnprogrammet från 1972 driver bröderna Janos, Hilding och Frasse bageri på denna adress. Den äldste brodern Janos, som dessvärre lider av degfobi, spelas av Jan Lööf. I sin senaste bok låter Jan Lööf bilderbokshjälten Pelle bli kompis med Frasse. En kväll när Pelle beundrar sommarskymningens vackra färger slinker han in på brödernas bageri, och plötsligt är allting svartvitt. I samma stund som Pelle frågar varför och Frasse förklarar att han har hamnat i ett gammalt TV-program börjar färgerna synas. Först är Frasse förtjust i alla nya färger, men när han hamnar på Medborgarplatsen tycks mångfalden nästan bli för överväldigande. I originalserien tvingas bröderna stänga bageriet och gå till sjöss, men i Pelle och Frasse ger Jan Lööf/Janos historien ett alternativt slut och befriar samtidigt Frasse från lite av den svartvita nostalgi som sådana som jag fängslat honom i. Ändå kan jag inte låta bli att bifoga ett klipp från Tårtan. Livets mening = ren mandelmassa.



/Mattias

1 kommentar:

Maria sa...

Vilken kul bok-idé.
Jag har aldrig fattat att det är Jan Lööf som spelar Janos! Kul.
Och det kan faktiskt vara så att ren mandelmassa är livets mening. :)