måndag 19 oktober 2009

Och de nominerade är...

Ett rätt av sex möjliga är bättre än noll rätt av sex möjliga men oj vad fel jag hade med mina gissningar inför Augustpriset 2009. Idag avslöjades de sex nominerade titlarna som är uppe och fightas över Augustpriset 2009 för bästa barn- och ungdomsbok. Och de nominerade är:

Svenhammeds journaler av Zulmir Bečević, Alfabeta Bokförlag
”När jag föddes trodde farsan på allvar att jag var ett svenskt barn, eller åtminstone att jag skulle kunna bli". Med humorn som överlevnadsstrategi försöker Svenhammed navigera mellan motsägelser, förväntningar och våld i hemmet. En obehaglig, modig och livsbejakande bok."

Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm, Bonnier Carlsen
"När Ylvas familj utplånas tvingas hon återskapa sitt liv. Med total kontroll över historiska fakta och driv i berättandet skapas grym inlevelse. En omskakande och ondskefull robinsonad i pestens tid."

Skriv om och om igen av Ylva Karlsson, Katarina Kuick, Sara Lundberg och Lilian Bäckman, XPublishing
"Äntligen! En faktabok som på allvar utmanar, inspirerar och ger hopp till alla som vill läsa och skriva. Författarna ger professionella verktyg och användbar kunskap som förmedlar oerhörd lust att själv skapa. En formfulländad källa till kreativitet."

Siv sover vilse av Pija Lindenbaum, Rabén & Sjögren
"Siv ska sova över för första gången. Men förväntan byts mot skräck när lampan släcks. Nu inleds en nattlig odyssé genom färgsprakande och yviga bildlandskap med halsbrytande perspektiv. Den drastiska texten bär osvikligt barnets blick. Allt hålls ihop med en säker konstnärlig hand."

Kulor i hjärtat av Cilla Naumann, Alfabeta Bokförlag
"Förtätade brottsstycken ur en uppväxt bildar en serie berättelser om fasa, kärlek och vuxenlivets obegripligheter. Boken om Tom överraskar och sticker ut i sin form och sitt uttryck."

Natthimmel av Sofia Nordin, Rabén & Sjögren
"Hemma hos Tilda pratar man inte med varandra och i skolan ska man "stämma med facit". Genom sin vänskap med Jesper vågar Tilda pröva andra sätt att vara. Pricksäkert beskrivs de komplexa koder som finns i klassen och familjen. En lågmäld och känslig historia om hur lek befriar och förlöser en ung människa."

Läs mer på http://www.augustpriset.se/

Vilken bok håller ni på? Jag tror att jag håller mig till min enda rätta gissning och håller tummarna för Cilla Naumanns Kulor i hjärtat.
/Helena

Inga kommentarer: