måndag 16 juli 2007

Då sätter vi igång då...




Visst ska Nynäshamns bibliotek också ha en blogg där barn och unga (och människor som vistas bland barn och unga) kan få bra tips på intressanta böcker, filmer, musik och länkar. Fattas bara annat!




Under min relativt korta tid som barn- och ungdomsbibliotekarie har jag läst en hel del böcker och jag förundras ständigt över hur mycket bra som skrivs. Om jag nu skulle tipsa om några favoriter så blir det såhär:
För de allra yngsta rekommenderar jag familjen Wirséns bilderböcker. Roliga, fyndiga och med Stina Wirséns fantastiska illustrationer, fulla av detaljer. Stina Wirsén illustrerar förresten även andras böcker, bl.a. Frida Nilssons böcker om Hedvig, en annan favorit. Hittills har det kommit ut tre böcker om denna egensinniga och roliga tjej. Det är kapitelböcker som passar i åldrarna 6-10.
Åldern 9-12 år, har en hel del bra att välja på. Åsa Lind har skrivit böckerna om Sandvargen t.ex. I dessa träffar Zackarina den vilda, glada och gyllenglänsande Sandvargen när hon gräver en grop på stranden. Tillsammans utreder dom livets mysterier som hemliga språk, blåmärken och sprattliga ben. Passar utmärkt som högläsningsbok.
Annars är min absoluta favorit för den här åldersgruppen Petter Lidbeck. Den här produktive författaren har gett ut böcker för både yngre barn och för ungdomar. Hans deckarserie om 3 Tjejer är populär och jag är svag för hans snälla polis Bozze men det är två helt andra böcker som ligger högst på listan: Den magiska kepsen och Anna Larssons hemliga dagbok.
I Den magiska kepsen får Mostafa en keps av sin pappa. När den väl sitter på Mostafas huvud kan han plötsligt svara på alla möjliga svåra frågor, han som i skolan inte är särskilt duktig alls! När han sen är med i en frågesport på TV gör han succé. Alla är fascinerade och även Mostafa är helt paff, det enda han anar är att det måste vara något mystiskt med kepsen...
Anna Larsson hemliga dagbok handlar om Anna som är 9 år. Hon är inte söt och inte duktig i skolan. Klasskompisarna tycker att hon är konstig och ingen vuxen förstår någonting. Då är det bra att ha en hemlig dagbok i vilken man kan skriva om hur livet borde vara. Det är inte alls så lätt att vara barn och detta kommer fram på ett mycket bra sätt i Lidbecks böcker. Barns känslor tas på allvar och problem skildras med värme och förståelse. Trots att Anna inte har det så lätt så är den här boken mycket rolig och särskilt parodin som Anna skriver om Astrid Lindgrens böcker är superkul. Önskar att jag hade läst den här boken när jag var 9 år! Här kan du kolla vad som finns av Petter Lidbeck på biblioteket.
/H

1 kommentar:

Signe sa...

Snygg sida! Boken om Anna Larsson måste jag läsa, vem önskar inte att få läsa dagböcker, är de dessutom hemliga så blir det ännu bättre.
Signe