fredag 20 juli 2007

Hemskt men bra


För bra för att dö heter Christina Wahldéns senaste ungdomsroman, en bok som även borde läsas av tonårsföräldrar. Boken handlar om unga människor med självmordstankar som delar med sig av sin dödslängtan och tips kring självmord på nätet. Tyvärr inte alls ovanligt.


Huvudpersonen heter Stella och lever sitt liv på nätterna inne i sitt svartmålade rum. Som sällskap har hon sina tama råttor och datorn. På skolan trakasseras hon av Alva som konstant jobbar på att bryta ner Stellas självkänsla. Till slut orkar inte Stella längre och hon bestämmer sig för att ta sitt liv. På nätet träffar hon Joel, som går i samma tankar, och de bildar en självmordspakt.


Alla karaktärerna känns levande och trovärdiga och jag engagerar mig i dem alla: i Stellas och i Joels sorg, i Alvas grymhet och i Fias väg från rädd mamma till handlingskraftig människa. Det här är en bok som tar upp det som många människor är rädda att prata om men som trots det existerar.


Böcker av Christina Wahldén på biblioteket.

/H

1 kommentar:

Signe sa...

Tack för tipset. Det här måste jag läsa, jag har läst hennes andra böcker, Kort kjol tex tyckte jag var bra.
Signe