fredag 21 november 2008

Nybörjarläsning


Martin Widmark är en mycket produktiv författare och en av böckerna som vi fått in till biblioteket nu i år är Huset på Alvägen som ingår i serien Jag läser och är illustrerad av Kristina Grundström.

Det är en härlig bok när man ska lära sig läsa. På varje uppslag finns text både i normal stil/storlek och en text med lite större tydligare stil som nybörjarläsaren kan ge sig på. Oftast består den lättare texten av 1-2 korta meningar medan den svårare består av 4-5 rader. På så sätt kan vuxen och barn läsa fram historien tillsammans. Det finns också uppslag där man går igenom utvalda bokstäver, de visas som versal och gemen, bilder på saker som börjar med de bokstäverna, var i alfabetet bokstäverna befinner sig samt några korta ord längst ner som innehåller dessa bokstäver. Mycket pedagogiskt.

Jag tycker att historien i sig håller och är spännande. Det handlar om Larry och Emma som bor i huset på Alvägen och utspelar sig när Larrys hund Sulan försvinner. De ger sig av på upptäcktsfärd genom huset och möter de tokiga grannarna som vi läsare får chans att lära känna. Boken slutar dock med ett nytt äventyr som man får läsa om i nästa bok Resan till skatten. Widmark är bland annat känd för serierna om LasseMaja, David & Larissa, I elfte timmen och Nelly Rapp - Monsteragent.

Jag har också upptäckt att vuxna som lär sig svenska lånar denna bok, vilket jag tycker är kul!

/Gunilla

3 kommentarer:

Anonym sa...

Springer till hyllan och lånar, intressant!!!
Signe

Anonym sa...

Skall genast lägga till den här sidan bland min bloggfavvisar! =)

Babbelfisken sa...

Hej Signe! Hoppas att du gillar boken lika muycket som jag.

Och hej Therese! Vad kul att du hittat hit till oss!

/Gunilla