tisdag 25 november 2008

Prisad bok

Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius vann Augustpriset i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsböcker häromdan. Jag letade upp den på biblioteket och upptäckte att den än så länge inte varit utlånad en enda gång sen vi fick den för en månad sen. Blev naturligtvis nyfiken och läste igenom den. Blev mycket illa till mods. Det här är absolut inte min typ av bok. Jag mår alltid dåligt när jag tar del av djurplågeri.

Jag kollade upp andra recensioner på nätet och upptäckte att många där tyckte att boken var underbar och vacker. Jag kan se boken som intressant, men inte som underbar. Jag kan hålla med om att illustrationerna är välgjorda, men det gör ändå inte att jag vill läsa boken igen.

Vi får möta gorillan Sally Jones när hon föds i Kongo en ovädersnatt. Det spås att hon kommer att drabbas av många olyckor i sitt liv då man inte kan se månen eller stjärnorna. Och olyckor kommer det att ske. Som liten får hon vara med om att gorillaflocken som hon tillhör blir överfallna och hon fångas in, sätts på en båt för att skickas iväg och säljas. Hon blir såld av en man som vill ge henne som förlovningspresent till sin käresta, men kärestan bli mycket missnöjd vilket går ut över Sally. Hon lyckas bli såld igen, och nu får man upp hoppet. Det är en djurälskande änka som räddar henne, men sen kommer det fram till att änkan tränar upp Sally att bli tjuv. Vi får nu veta att Sally är mycket läraktig och kan lära sig snabbt allt som människor kan, till exempel läsa böcker och köra bil, men hon kan dessutom klättra på fasaderna för att komma in genom fönster för att stjäla.

Vid en av kupperna åker Sally fast, och änkan tar sig snabbt därifrån utan en tanke på att rädda sim kompanjon. Sally hamnar i bur på en djurpark där hon lider i flera år tills hon säljs till ett kringresande teatersällskap. Där utnyttjas hon till fullo att utföra de lägsta uppgifterna, tills hon slutligen lyckas fly. Nu får man åter upp hoppet men det blir bara mer lidande. Hon sätts i fler burar, kedjas fast, blir slagen och lider av hjärtesorg. Hon kommer att resa runt hela världen och bli mycket illa behandlad av alla människor hon möter, förutom en. En maskinchef på ett av fartygen hon färdas med som blir hennes vän och vill henne väl.

Kontentan är väl att man är hemma där man har sin vän, men kanske också att man ska tänka på att även djur har känslor och att man ska ta hand om dem på ett bra sätt.

Jag är väldigt nyfiken på vad barnen i slukaråldern tycker om den, den är ju klassificerad till Hcg på biblioteken.


De andra nominerade till Augustpriset i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsböcker var:
I skogen av Eva Lindström
Ett litet hål i mörkret av Ingrid Olsson
Den femte systern av Mårten Sandén
Massor av dinosaurier av Sarah Sheppard
När det kommer en älskare av Mats Wahl


/Gunilla

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var är Nynäshamsn exemplar???
Signe

Babbelfisken sa...

Hej Signe! Ja, jag kan inte trolla fram den, men gissar att den står på reservationshyllan. Du kanske ska ställa dig i kö på den. Du får du också chans att skapa dig en egen uppfattning. Berätta gärna vad du tyckte om den!