onsdag 5 november 2008

ABC

En ny ABC-bok har anlänt till biblioteket för några månader sen. När jag blir stor: en ABC-bok av Karin Tidholm och Emma Åkerman. I den får man samtidigt chans att fundera på vad man vill bli när man blir stor, samtidigt som man lär sig bokstäverna.

Varje bokstav blir ett yrke som ett barn drömmer om och rimmar lite lätt om det så att man ska förstå vad det går ut på. Jag tror att alla barn har ett hum av vad en bagare eller pilot är, men svårare är arborist och modist. Nya yrken som inte fanns när jag var liten är nätverkstekniker och webbmaster. Fast man kan undra vad en webbmaster egentligen är, rimmet går som följer: ”Webbmaster blir bra, sa Katta – jag är snabbast på att chatta!” Bilden visar en tjej som sitter vid en laptop med några take away-kaffemuggar bredvid sig.

Jag tycker det är skönt att de gått utanför de starka könsrollerna och låtit en kille bli undersköterska och en tjej bli överläkare. Det är också tjejer som är spårvagnsförare, lastbilschaufför och vaktmästare.


Vill också passa på att rekommendera två andra ABC-böcker från 2007: Carina Wiréns Lilla ABC med Rut, Knut och Tjut samt Eva Lundgrens Magic, Cilla & Baby: ramsor om tjejer, killar och grejer som Johanna tidigare bloggat om. Och vi får inte glömma den hemska ABC-boken på engelska som Helena tipsat om: The Dangerous Alphabet av Neil Gaiman.


/Gunilla

Inga kommentarer: