onsdag 6 februari 2008

Fri att vara sig själv


Igår var jag och Johanna på bokhandeln Hallongrottan Böcker och kuriosa och lyssnade på när bokhandlaren Bitte Andersson samtalade med Karin Salmson från Vilda förlag. Vilda förlag är ett litet och ganska nystartat förlag vars vision är att:
"* Ge ut böcker som hjälper barn och vuxna att visa och känna empati, medmänsklighet och praktisk demokrati.
* Ge ut böcker som normaliserar nya och fria könsroller.
* Ge ut böcker som medverkar till en större frihet för individen att skapa sin egen identitet utan att vara fastlåst av normer och traditioner. "
Vilda förlag ger ut böcker som "krammärkts", dvs lever upp till demokratiska och jämställda värderingar.
Om du är intresserad får du gärna fråga oss på biblioteket om tips på barnböcker där karaktärerna inte framställs på könsstereotypa sätt. Två av mina favoriter just nu är den jättefina bilderboken Var är min syster? av Sven Nordqvist (som jag bloggat om här) samt Våffelhjärtat av Maria Parr (som jag bloggat om här). I båda dessa böcker har vi killar i huvudrollen, vilket i och för sig är mycket vanligt, men det är killar som är känsliga och eftertänksamma och som ser upp till och beundrar varsin tjej, i första boken en syster och i andra en granne och bästa kompis. I många böcker begränsas killar till att vara enbart tuffa, arga eller våldsamma. Här blir det mer nyanserat. Tjejernas karaktärer är i båda böckerna komplexa och intressanta, något som jag alltid välkomnar.
Att ge barn vida referensramar i livet och visa upp att livet och att människor kan se ut och vara på olika sätt är både viktigt och värdefullt.

Jag avslutar med ett tips:
Medborgarplatsens bibliotek i Stockholm har en utställning som heter "Fri att vara sig själv? Om flick- och pojkroller i litteraturen". Utställningen innehåller böcker och text samt listor med boktips att ta med sig hem. Har du vägarna förbi så rekommenderar jag en titt. Utställningen pågår 11/2-29/2.

Mer om Vilda förlag kan du läsa här.
/Helena

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är väldigt roligt att det börjar komma lite barnböcker med känsliga killar som huvudpersoner som komplement till de betydligt fler böckerna om tuffa tjejer. Känns som att genusmedvetna barnböcker länge har betytt busiga tjejer - och än en gång lämnas maskuliniteten utan ansvar...