måndag 11 februari 2008

A pair of star-crossed lovers

Håller på och läser två böcker just nu som båda inkluderar uppförandet av Romeo och Julia. I Hur kär får man bli? av Katarina von Bredow (som jag läser först nu, boken kom ut 2004) och i nya Hata Romeo, av Rachael Wing spelar detta klassiska drama en av huvudrollerna. Ja, fascinationen kring Shakespeares unga älskande kommer nog aldrig att sina. Historien har ju allt: familjefejd, våld, passionerade känslor, gift och tragisk död.
Jag minns min egen inspelning av dramat som gjordes när jag gick första året på gymnasiet. Vi var fyra personer som spelade in pjäsen och visade för hela klassen som ett uppdrag i engelskaundervisningen. Jag var en tjusig Romeo i bruna tights och någon sorts kråsskjorta och vi fick faktiskt bra betyg vill jag minnas.
Hata Romeo planerar jag att prata om i morgon på bibliotekets boktipsarkväll med tema kärlek. Författaren är blott 16-åriga Rachael Wing som debuterar med denna romantiska roman. En mycket ung debutant som trots det är äldre än vad Julia var, hon skulle ju fylla 14 år.
/Helena

Inga kommentarer: