onsdag 20 februari 2008

Senaste nytt från underjorden


Så lyder underrubriken på min senaste läsning: Otroso, av Graciela Montes. Jag hade gått förbi boken ett antal gånger och blivit lite nyfiken på dess i mitt tycke ganska fula men samtidigt annorlunda och därför lockande omslag. Det är så olikt alla andra omslag. Ungdomsböcker brukar ju ofta ha säljande omslag med dramatiska och/eller snygga bilder i olika färger, inte sällan med ungdomar på. Hur som helst så läste jag ett entusiastiskt inlägg om boken på bloggen Flaskposten och blev då ännu mer övertygad om att jag borde läsa boken. Den fick följa med hem för några dagar sedan och blev äntligen läst idag, från sjuksängen.
Boken handlar om ett gäng ungdomar som börjar gräva fram en ny värld under jorden. Dom börjar inne i köket hos en av dom och har efter ett tag en enorm underjordisk värld av gångar och rum som dom planerar att ständigt göra ännu större. Varför? Ja, dels vill dom undkomma ett läskigt gäng med lackjackor som kallas för Stövlarna (riktigt kusliga i all sin anonymitet). Det här gänget terroriserar folket i förorten Florida där ungdomarna bor (Florida i Argentina, inte USA). Samtidigt blir Otroso, som dom döper den underjordiska världen till, en plats att fly undan till av andra anledningar, en plats att få vara sig själv på.
I början är Otroso en hemlig plats men gruppen blir tyvärr förrådd och snart hotas deras liv och Otrosos framtid.
Detta är en mycket annorlunda, fängslande och intressant bok. Språket är fantastiskt, fyllt med bisatser, som viskningar, gjorda av den anonyma berättaren, en författare av krönikor. Berättarrösten gör att det hela känns som att dela en otrolig hemlighet med någon. Stämningen är intim och drivande, jag var fast med en gång. En annan sak jag tyckte om var alla bifigurer, detaljerna kring dom och författarens förmåga att vara rolig och saklig på samma gång. Det är en kort bok, 147 sidor, men ändå får det plats med så mycket.
Ge den här boken en chans så har du en spännande läsupplevesle framför dig.
/Helena

Inga kommentarer: