onsdag 12 mars 2008

ALMA-priset 2008

Såhär står det på ALMA-prisets hemsida:
"Astrid Lindgren är Sveriges och en av världens populäraste författare. Hon gick bort 94 år gammal 2002, men hennes berättelser kommer att leva för alltid. För att hedra hennes minne och främja barn- och ungdomslitteraturen i världen instiftade Sveriges regering ett internationellt pris i hennes namn: Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Prissumman på fem miljoner svenska kronor gör det till världens största internationella barn- och ungdomslitteraturpris och det näst största litteraturpriset i världen."
Idag blev det känt att vinnare år 2008 blev Sonya Hartnett från Australien. Hon skriver bl.a. böcker för unga vuxna men jag har aldrig läst något av henne. Dags att upptäcka en för mig ny författare alltså. Sprang precis iväg för att kolla vad vi har av henne här på biblioteket och fann en ungdomsroman, Skuggan av den randiga vargen. På baksidan av den kan man läsa: "en omtumlande utvecklingsroman för dig som vill ha en litterär utmaning". Ojdå! Boken får helt enkelt följa med mig hem. Nu blev jag nyfiken.
/Helena

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Skuggan av den randiga vargen" kom jag aldrig igenom, men "Jag är djävulen" är riktigt bra, men lite konstig. Psykologisk och skrämmande.

Anonym sa...

Jag har inte läst något, eller hört talas om henne, synd, brist på kunskap helt enkelt.
Signe