söndag 16 mars 2008

Romantiskt och farligt

Du har väl inte missat Stephenie Meyers romantiska och spännande vampyrserie om Bella och Edward? Två delar har översatts till svenska och jag läste del två nu i helgen. Jag kan konstatera att den var minst lika spännande som ettan och jag ger den höga poäng i den här genren. Del tre finns ute på engelska nu och del fyra kommer tydligen ut på engelska under 2008. Den svenska översättningen av trean kommer till hösten.

Att det blir en film av del ett är inte direkt jättefräscha nyheter för er insatta fans men för er som har missat nyheten så säger jag bara: håll koll på bioannonserna! Detta är faktiskt en filmatisering som jag personligen ser fram emot. Vill du läsa mer om filmen och bokserien kan du göra det här.

För er som inte läst böckerna ännu så kommer det lite om handlingen här:
Bella är en vanlig ung tjej som i del ett, Om jag kunde drömma, flyttar till sin pappa i en liten sovstad i USA. Hon tror att det kommer att bli trist och långsamt i den här regniga hålan men där har hon fel, det kommer att bli mer spännande än vad Bella någonsin kunnat föreställa sig. Hon träffar Edward, som inte bara är gudomligt vacker och intressant, han är vampyr också, vilket komplicerar deras kärlekshistoria en hel del.
I del två, När jag hör din röst, ska Bella fylla 18 år och blir då ett år äldre än Edward, som för evigt kommer att vara en smärtsamt ung och vacker 17-åring. Det Bella önskar sig mest av allt är att få bli en vampyr, precis som Edward och på så sätt kunna vara med honom för evigt. Edward, å andra sidan, vill att Bella ska förbli mänsklig och leva ett vanligt liv.
Det blir problem och Bella och Edward kommer ifrån varandra, åtminstone fysiskt.
Del två var nog ännu bättre än ettan, tycker jag. Bellas kompis Jacob har en stor och viktig roll och historien får ännu en spännande och kuslig vinkling.
Och visst är omslagen på böckerna extremt snygga? Läs dom eller läs om dom nu under påsklovet.
/Helena

Inga kommentarer: