fredag 7 mars 2008

Läst boken? Nä, men sett filmen.


En av mina favoritböcker som tar upp tragedin kring andra världskriget är Pojken i randig pyjamas. Boken är skriven av John Boyne och kom ut på svenska i mars förra året. Omslaget är diskret och väcker kanske inte något omedelbart lässug, har jag fått höra. Men, alla som läser boken blir tagna av denna speciella berättelse som både skakar om och ger oss nya perspektiv. Det som är så fantastiskt med boken är att den passar såväl unga som gamla. Huvudpersonen är nio år men hans historia berör oss alla.
Såg precis att boken ska bli film (det blir ju alla böcker numera, lite irriterande faktiskt) och har premiär nästa år. Jaha, ännu en film som jag inte vet om jag ska våga se eftersom jag tyckte så himla bra om boken. Nåja, hur som helst. Jag rekommenderar alla att läsa Pojken med randig pyjamas. Jag vågar nästan lova att du inte blir besviken.
/Helena

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj?! Jag hade totalmissat att Pojken... ska bli film. Den har alla förutsättningar att bli bra, gripande etc. men jag håller med om att vissa böcker borde förbli vad de är - dvs böcker. Själv fasar jag ju för filmatiseringen av Bläckhjärta och var inte helt imponerad av Spiderwick...