onsdag 30 juli 2008

Mysko spänning om mänskligt och omänskligt


Författaren Kevin Brooks brukar dras upp i sammanhang då man nämner "böcker att sätta i händerna på läsovilliga ungdomar". Brooks skriver lättsamt om spännande ämnen som jag kan tänka mig lockar till läsning. Själv hade jag bara läst hans lättlästa serie om detektiven Johnny Delgado innan jag gav mig på hans senaste ungdomsroman på svenska, Jagad.
Här händer det konstiga saker. Robert ska in på ett enkelt kirurgiskt ingrepp och vaknar plötsligt på operationsbordet av att han hör röster omkring sig. Han är bedövad och uppfattar bara bitar av det som sägs men han hör att läkarna omkring honom pratar om att de ser plastbitar och metall inne i Roberts mage. Vad är nu detta? Hur kan en människa fungera som vanligt med magen full av främmande föremål? Det kanske betyder att Robert inte är en riktig människa. Eller?
Frågetecknen är många i den här boken. För att få klarhet i sitt liv smiter Robert från sjukhuset och ger sig ut efter sanningen tillsammans med en snygg ung tjej från hans förflutna.
Det här var inte en Helena-bok, jag tyckte inte så mycket om den, men boken tar upp några viktiga saker, tex frågan om vad som gör en människa mänsklig. Robert kan känna smärta, kärlek och sorg. Gör detta honom mänsklig trots att han inte ser ut som en människa inuti?
För dig som gillar spänning, klurigheter och enkelt rakt tempo.
/Helena

Inga kommentarer: