onsdag 9 juli 2008

Ååååå så gulligt!


Ja, detta utbrast jag faktiskt när jag fick syn på omslaget till Viveca Lärns barnbok Kottsommar, en riktig sommarbok för de som precis lärt sig att läsa på egen hand. Jamen ni hör ju, Kottsommar, vilken härlig titel, igelkottar OCH sommar, två saker jag är väldigt svag för. Illustrationerna av Amanda Eriksson är varma och lagom söta och hela boken har en mysig somrig stämning som i alla fall jag tyckte om.
Det hela handlar om kottarna Pigge och Gnidde (som tydligen bor hemma hos Viveca Lärn på riktigt!). Dessa stadsigelkottar förflyttas till Orust och på vägen lär de känna lite människor som de kommunicerar med. Eller, ja, det är visst bara barn som kan höra vad igelkottar säger, för vuxna människor låter igelkottspråk mest som en fnysning.
På Orust äter kottarna pannkakor, och tar sig ut på äventyr, ett äventyr som inte riktigt går som de hade tänkt sig. Ja, jag föll för den här boken. Igelkottar som gör highfive och som drömmer om att bli författare när de blir stora tycker jag om.
/Helena

Inga kommentarer: