måndag 12 maj 2008

Back in business


Efter några jättebra semesterdagar i ett soligt och vackert Paris är jag tillbaka på biblioteket. Jag läste inte en endaste bok under hela resan (!)men nu har jag bunkrat upp igen med gamla favoritförfattare samt med nya bekantskaper.
Ikväll tänkte jag t.ex. läsa Livet på en kylskåpsdörr, av Alice Kuipers. Detta är en bok som är skriven i form av post-it -lappar, och jag är mycket nyfiken på både konceptet och innehållet. Såhär står det om boken på förlagets hemsida:
"Ovanlig och hjärtevärmande – om en mor och hennes tonårsdotter. Claire är 15 år och uppslukad av alla möjliga tonårsbestyr: killar, skolan, kompisar, identitetssökande … Hennes mamma är ensamstående och har ett pressat tidsschema med jobb och tusen andra sysslor. De bor under samma tak men hinner sällan ses, än mindre prata med varandra. Oftast kommunicerar de med korta meddelanden på kylskåpsdörren. Men när deras liv plötsligt hotas av en allvarlig kris blir det början till en förändring. Claire och hennes mamma tvingas omvärdera hur de lever och inse att relationen mellan dem är oersättlig. "
/Helena

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen tillbaka, postitlappar vilken bra idé att utgå ifrån för att skriva en bok, det skulle kunna ha varit Tomas som skrivit just den! Vilket roligt tema för novellskrivande ungdomar dessutom.
Signe