tisdag 20 maj 2008

Bokjuryn 2007- vinnarna utsedda!



Igår avslöjades vilka böcker som röstats fram som de bästa barn- och ungdomsböckerna 2007. Det hela firades på Kulturhuset i Stockholm och du kan läsa mer om prisutdelningen på Bokjuryns hemsida.

Vinnarna då? Jo, första pris i varje åldersgrupp gick till:
0-6 år Sagan om den underbara familjen kanin och monstret i skogen, av Jonna Björnstjerna
7-9 år Bilbioteksmysteriet, av Martin Widmark
10-13 år Harry Potter och dödsrelikerna, av J.K. Rowling
14-19 år Som jag vill vara, av Katarina von Bredow

Eftersom jag personligen inte är något Harry Potter-fan så har jag ingen kommentar till att den vann i klassen 10-13 år. Nåja, en kommentar har jag och det är väl att detta pris var rätt väntat. Sista boken om Harry har ju varit efterlängtad av många och den har lästs, diskuterats och älskats av många av fansen.

De andra böckerna har jag läst och de är fina vinnare allihop. Särskilt mycket tycker jag om bilderboken om den underbara familjen kanin. Den är annorlunda, rolig och har fina (och lite småkusliga) illustrationer. Läs!
Resten av vinnarna kan du kolla upp här.
Skulle ha varit kul att ha varit med under prisutdelningen. Någon som var där?
/Helena

Inga kommentarer: