tisdag 27 maj 2008

En stilla undran

Jag får för mig saker ibland. Just nu har jag bestämt mig för att läsa böcker i teman och för tillfället har jag snöat in på det läskiga ämnet vampyrer. Detta är ett nygammalt intresseområde hos mig. Som barn älskade jag att skrämmas av skräckfilm (och hade just vampyrer som favorittema) men det har inte blivit extremt många skräckböcker för mig. Inte förrän nu.

Jag har börjat beta av en lista på böcker med vampyrtema nu, böcker som jag varit nyfiken på ett tag men inte läst, av olika anledningar. Just nu läser jag Historikern, av Elizabeth Kostova. Den här boken har flera personer rekommenderat men jag har avskräckts av recensioner som jämfört den med Da Vinci-Koden. Nåja, 100 sidor in i handlingen känner jag tack och lov ingen koppling böckerna emellan. Men. Så började jag tänka på en helt annan sak.

Historikern handlar om en 16-årig tjej som hittar ett brev i sin pappas bibliotek som har att göra med hemlig forskning kring vampyrmyten. Flickan lever ensam med sin pappa, mamman är död . Jag började fundera på om jag läst någon bok där den levande och spännande huvudrollsinnehavaren är en mamma, och inte en pappa. Jag menar: Bläckhjärta och Fördjupade studier i katastroffysik har ju precis samma upplägg som Historikern, vad gäller den ensamma, belästa flickan och den egensinniga men spännande pappan. Har någon där ute ett tips på en bok med en spännande och egensinnig mamma som drar med sitt barn på äventyr så får ni gärna tipsa mig.

P.S. Bram Stokers Dracula, från 1897, är för övrigt en av mina absoluta favoritböcker. Så spännande, så märklig. Brevroman och dagboksroman i ett. Och så många teman att plocka bland och fördjupa sig i om man vill! Rekommenderas till unga och äldre som gillar lite rysliga grejer.
/Helena

Inga kommentarer: